Warning: file_put_contents(): Only 0 of 7758 bytes written, possibly out of free disk space in /home/fzf/public_html/423.pl/wp-content/plugins/comet-cache/src/includes/traits/Plugin/InstallUtils.php on line 349
Co to jest joga \

Filozofia, zasady, rodzaje jogi

Wykonywanie figur jogi nie jest zwyczajną gimnastyką. Chodzi przede wszystkim o to, żeby dążyć do uzyskania harmonii pomiędzy ciałem, umysłem i duchem. Joga narodziła się w Indiach, a termin ten można rozumieć jako ujarzmienie oraz zjednoczenie.

Dzięki zapanowaniu nad ciałem można lepiej odczuwać oddziaływanie innych sfer – psychicznej i duchowej. Regularne ćwiczenie jogi pozwala na uzyskanie stanie harmonii pomiędzy nimi. Polega więc ona na samodoskonaleniu, a jednocześnie samopoznaniu i ostatecznie wyzwoleniu od emocji kierujących, często niesłusznie, naszymi działaniami. Zasady jogi pozostają w ścisłym związku z uniwersalnymi prawami moralnymi. Etyczne zasady jogi, które w poszczególnych szkołach formułowane były jako zakazy i nakazy lub wskazania i powinności, odnoszą się do każdego. Natomiast w szczególności do osób, które praktykują jogę. Zgodnie z nimi należy wstrzymywać się od szkodzenia innym, kłamania, przywłaszczanie sobie cudzych dóbr materialnych i niematerialnych, wykorzystywania innych, uzależniania od osób, rzeczy, sytuacji. Poza tym powinno się żyć w czystości – dosłownie i w sensie nie przejmowania się sprawami nieistotnymi. Chodzi o to, żeby akceptować aktualny stan rzeczy. Bardzo ważne jest też samodyscyplina, samodoskonalenie, wiara w siebie.

Co daje joga? Praktykując ją stopniowo zaczynamy odczuwać, że powyższe zasady stają się nieodłącznym elementem naszego życia. Pojawia się coraz większy spokój, harmonia, zadowolenie. Ważnym elementem są medytacje, które pomagają w oczyszczeniu umysłu oraz poczuciu harmonii wewnętrznej oraz ze światem, a nawet wszechświatem. Natomiast oprócz zalet uprawiania jogi, które związane są z samorozwojem na pewno warto podkreślić aspekty dotyczące fizyczności. Ciało staje się bardziej jędrne, elastyczne i mocniejsze. Pośród efektów praktykowania jogi można wymienić również poprawę stanu układu oddechowego i układu krążenia. Natomiast ostateczne korzyści związane są również z tym, jaki rodzaj jogi się wybierze. Może to być na przykład Astanga Vinyasa Joga, Sivananda Joga, Maha Joga, Bikram Joga, Kundalini Joga czy Joga Iyengara.